BITTENCOURT, M. A. Review of the book: KELLER, Damián Keller e BUDASZ, Rogério(eds.). Criação Musical e Tecnologias: Teoria e Prática Interdisciplinar (Music Creation and Technologies: Interdisciplinary Theory and Practice). Goiânia: Anppom, 2010. In: Organised Sound, v. 16, p. 200-201. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2011.
BITTENCOURT, M.A. Treatise on Harmony, demonstrated in geometrical order, Book One (Tratado de Harmonia, demonstrado à maneira dos geômetras, Livro Um). Representative research work presented and successfully defended as requirement for the promotion to the rank of Associate Professor at the State University of Maringá, Paraná, Brazil, 2014. 147 pages.
BITTENCOURT, M.A. The Tn-Type Thesaurus. Last part of the Treatise on Harmony, demonstrated in geometrical order, Book Two (Tratado de Harmonia, demonstrado à maneira dos geômetras, Livro Dois). Maringá, Paraná, Brazil, 2017. 351 pages.
Available online as the Tn-Type Viewer; its javascript app is here.
Complete papers published in congress proceedings (alone)
BITTENCOURT, M.A. A "reboot" for the Theory of Modulation, with the Modulatory Impact as criterion for classification[available only in Portuguese] (Um “Reboot” para a Teoria da Modulação, com o Impacto Modulatório como critério de classificação). IV Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto, 2012, Ribeirão Preto-SP, Brazil. Anais do IV Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto-SP, Brazil, 2012.
BITTENCOURT, M.A. Presentation of a symbological reform for the harmonic functional analysis of the tonal repertoire[English version of the printed paper] (Apresentação de uma reforma simbológica para a análise harmônica funcional do repertório tonal). In: XIX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM), 2009, Curitiba-PR, Brasil. Anais do XIX Congresso da ANPPOM. Curitiba-PR, Brasil : ANPPOM, 2009.
BITTENCOURT, M.A. A computational model of Edmon Costère's music theories and Set-Theory implemented as an analytical calculator in PHP[available only in Portuguese] (Um modelo computacional das teorias de Edmond Costère e da Teoria de Conjuntos implementado em uma ferramenta analítica em PHP). In: SBCM 2007, 11o. Simpósio Brasileiro de Computação Musical, 2007, São Paulo-SP. SBCM 2007, 11o. Simpósio Brasileiro de Computação Musical. São Paulo-SP : SBCM, 2007. p. 83-95.
BITTENCOURT, M.A. Implementation of an algorithmic microtonal music notation visualizer for the software Pure Data[available only in Portuguese] (Implementação de um visualizador algorítmico de notação musical microtonal para o programa Pure Data). In: Simpósio de Pesquisa em Música 2006 - SIMPEMUS 06, 2006, Curitiba-PR, Brasil. SIMPEMUS 3 - Simpósio de Pesquisa em Música 2006. Curitiba-PR, Brasil : UFPR, 2006. v. 1. p. 212-217.
BITTENCOURT, M.A. Acousmatics, Sound Objects and Instruments of Music. In: Spark 05 Festival of Electronic Music and Art, 2005, Minneapolis, Minnesota, EUA. Spark 05 Festival of Electronic Music and Art. Minneapolis, Minnesota, EUA : University of Minnesota Twin Cities, 2005. v. único. p. 46-49.
Complete papers published in congress proceedings (with other authors)
BITTENCOURT, Marcus Alessi; NASCIMENTO, João Paulo Costa do. An Analysis from the perspective of the Riemannian Functional Harmony of the Modulatory Examples from the 17th-century treatise Llave de la Modulacion by Antonio Soler (Uma Análise pela Ótica da Harmonia Funcional Riemanniana dos Exemplos Modulatórios do Tratado Setecentista Llave de la Modulacion de Antonio Soler). In: V Encontro de Pesquisa em Música (V EPEM) 2016, Maringá-PR. Anais do V EPEM. Maringá-PR: Universidade Estadual de Maringá, 2016.
FRANCHETTI, Adoniram Efraim; BITTENCOURT, Marcus Alessi. The Renaissance Chromaticism of Carlo Gesualdo da Venosa, Explained by the Riemannian Functional Harmony (O Cromatismo Renascentista de Carlo Gesualdo da Venosa, Explicado pela Harmonia Funcional Riemanniana). In: V Encontro de Pesquisa em Música (V EPEM) 2016, Maringá-PR. Anais do V EPEM. Maringá-PR: Universidade Estadual de Maringá, 2016.
PEREZ, M. ; BITTENCOURT, M.A. Creation of technical and bibliographic documentation for the research project SICPDS-FA/UEM and its Laboratory for Audio Research and Production (LAPPSO-UEM) (Criação de documentação técnica bibliográfica para o projeto de pesquisa SICPDS-FA/UEM e seu Laboratório de Pesquisa e Produção Sonora (LAPPSO-UEM) ). In: IV Encontro de Pesquisa em Música (EPEM) 2009., 2009, Maringá-PR. Anais do IV EPEM. Maringá-PR : Universidade Estadual de Maringá, 2009.
OLIVEIRA, C.A. ; BITTENCOURT, M.A. Comparative analysis of the historical principles of voice leading (Análise comparativa dos princípios históricos de condução de vozes). In: IV Encontro de Pesquisa em Música (EPEM) 2009., 2009, Maringá-PR. Anais do IV EPEM. Maringá-PR : Universidade Estadual de Maringá, 2009.
BONDEZAN, E. ; BITTENCOURT, M.A. Just and Pythagorean intonation in the renaissance music treatises and their use and interpretation in choir music (A afinação justa e pitagórica nos tratados do período renascentista e seu uso e interpretação na música coral). In: IV Encontro de Pesquisa em Música (EPEM) 2009., 2009, Maringá-PR. Anais do IV EPEM. Maringá-PR : Universidade Estadual de Maringá, 2009.
Other papers published in congress proceedings (with other authors)
MARTINS, Lilian Cristyelen; BITTENCOURT, M. A. A Study of the Treatise “Convertible Counterpoint in the Strict Style” (1909) by Sergei Taneyev (1856-1915): a critical evaluation of a pioneering mathematical modelling of invertible and imitative counterpoint. (Um Estudo do Tratado “Contraponto Móvel em Estilo Estrito” (1909) de Sergei Taneyev (1856-1915): avaliação crítica de uma pioneira modelagem matemática das técnicas de contraponto inversível e imitativo). In: 31° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2022, Maringá-PR. Anais do 31° EAIC. Maringá: EAIC, 2022.
LUCIO, Danilo Pires; BITTENCOURT, M. A. The Continuous Order Polygonal Waveform Digital Synthesis Method by Hohnerlein, Rest & Smith: investigation, implementation and compositional experimentation (O Método de Síntese Poligonal Digital de Ondas Sonoras via Ordenação Contínua de Hohnerlein, Rest & Smith: investigação, implementação e experimentação composicional). In: 30° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2021, Maringá-PR. Anais do 30° EAIC. Maringá: EAIC, 2021.
OLIVEIRA, Francisco Alves de; BITTENCOURT, M. A. A Cybernetic Garden in Shambhala: the creation of a virtual, automatic and infinite sound/musical environment, algorithmically synthesized by computer means (Um Jardim Cibernético em Shambhala: criação de um ambiente virtual sonoro-musical meditativo automático e infinito, sintetizado algoritmicamente via computador). In: 29° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2020, Maringá-PR. Anais do 29° EAIC. Maringá: EAIC, 2020.
CARVALHO, Eduardo Figueiredo de; BITTENCOURT, M. A. Development of multimedia pedagogical materials for the online asynchronous learning and teaching of Introductory Tonal Harmony, fundamented by the cognitive theory of multimedia learning (Desenvolvimento de material didático multimídia para o ensino-aprendizado online assíncrono de introdução à harmonia tonal musical, com fundamentação na teoria cognitiva do ensino-aprendizagem multimídia). In: 27° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2018, Maringá-PR. Anais do 27° EAIC. Maringá: EAIC, 2018.
MARTINS, Ana Clara Carrijo; BITTENCOURT, M. A. Implementation and testing of an online multimedia application in Javascript for the administering and automatic correction of exercises of harmonic homophonic writing in four voices as a component for the online asynchronous learning and teaching of Introductory Common-Practice Tonal Harmony (Implementação e teste de um aplicativo online multimídia em javascript para a aplicação e correção automática de exercícios de encadeamento harmônico homofônico a 4 vozes como componente de ensino-aprendizado online assíncrono de introdução ao estudo da harmonia musical de prática comum). In: 27° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2018, Maringá-PR. Anais do 27° EAIC. Maringá: EAIC, 2018.
ALMEIDA, Marion Cleiton de; BITTENCOURT, M. A. Design and application of psychoacoustical listening experiments to assess the pertinence and validity of the mathematical models for paradigmatic harmonic properties created by the research project 6182/2014 (Desenvolvimento e aplicação de experimentos auditivos psicoacústicos para aferir a pertinência e a validade de modelos matemáticos de propriedades harmônicas paradigmáticas criados pelo projeto de pesquisa docente 6182/2014). In: 26° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2017, Maringá-PR. Anais do 26° EAIC. Maringá: EAIC, 2017.
FRANCHETTI, Adoniram Efraim; BITTENCOURT, M. A. The analytical methodology of the modern Functional Harmony as a tool to explain the chromatic musical writing techniques of the renaissance composer Carlo Gesualdo da Venosa (A Metodologia Analítica da Harmonia Funcional Contemporânea como Ferramental para Elucidar a Técnica Cromática de Escrita Musical do Compositor Renascentista Carlo Gesualdo da Venosa). In: 25° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2016, Maringá-PR. Anais do 25° EAIC. Maringá: EAIC, 2016.
NASCIMENTO, João Paulo Costa do; BITTENCOURT, M. A. Study and commented reconstruction of the modulatory musical examples from the 18th-century treatise Llave de la Modulacion by Antonio Soler, by means of the tools and analytical methodology of the modern Functional Harmony (Estudo e reconstrução comentada dos exemplos musicais modulatórios constantes do tratado setecentista Llave de la Modulacion de Antonio Soler, realizados por meio do ferramental e da metodologia analítica da Harmonia Funcional contemporânea). In: 25° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2016, Maringá-PR. Anais do 25° EAIC. Maringá: EAIC, 2016.
SOUZA, Camila Fernanda Silva de; BITTENCOURT, M. A. Organization, methodological uniformization, and digitalization of the archives of structural analyses of musical repertoire created by the research project 1423/2010 (Organização, uniformização metodológica e diagramação digital dos arquivos de análise estrutural de repertório musical criados pelo Projeto de Pesquisa 1423/2010). In: 24° Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2015, Maringá-PR. Anais do 24° EAIC. Maringá: EAIC, 2015.
SILVA, Daniel de Melo; BITTENCOURT, M. A. The innovations of tonal harmonic writing proposed by Claude Debussy and their relationships with the musical concepts of Impressionism and Symbolism (As inovações de escrita harmônica tonal propostas por Claude Debussy e sua relação com os conceitos musicais de Impressionismo e Simbolismo). In: XXII Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2013, Foz do Iguaçu-PR. Anais do XXII EAIC. Foz do Iguaçu: EAIC, 2013.
MIRANDA, Rodrigo Flamarion Godinho; BITTENCOURT, M. A. Musical Minimalism: definiton, structure, concept and importance for today's Music (O Minimalismo Musical: definição, forma, conceito e importância para a Música atual). In: XXI Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2012, Maringá-PR. Anais do XXI EAIC. Maringá: EAIC, 2012.
DA SILVA, Emanuel Vasconcelos Isidoro; BITTENCOURT, M. A. Construction of a virtual javanese gamelan with the visual programming environment PureData, playable in real-time via machine-human interfaces (Construção de um Gamelão Javanês virtual no ambiente de programação visual Pure Data, exequível em tempo real via computação física). In: XX Encontro Anual de Iniciação Científica (EAIC), 2011, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPR), Ponta Grossa-PR, Brasil. Anais do XX EAIC. Ponta Grossa: EAIC, 2011.
SILVA, E.V.I da ; BITTENCOURT, M.A. The creative process and the musical language of the composer Pierre Henry, analyzed by means of his 1968 work Apocalypse de Jean (O processo criativo e a linguagem musical do compositor Pierre Henry, analisados através de sua obra Apocalypse de Jean de 1968). In: XIX EAIC - Encontro Anual de Iniciação Científica (Paraná), 2010, Guarapuava-PR. ANAIS DO XIX EAIC. Guarapuava-PR: XVIX EAIC, 2010.
BONDEZAN, E. ; BITTENCOURT, M.A. Just and Pythagorean intonation in the renaissance music treatises and their use and interpretation in choir music (A afinação justa e pitagórica nos tratados do período renascentista e seu uso e interpretação na música coral). In: I Congresso de Iniciação Científica e Pós-Graduação 2010 (CICPG). Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis-SC, Brasil. Anais do I CICPG. Florianóplis: CICPG-UDESC, 2010.
PEREZ, M. ; BITTENCOURT, M.A. Creation of technical and bibliographic documentation for the research project SICPDS-FA/UEM and its Laboratory for Audio Research and Production (LAPPSO-UEM) (Criação de documentação técnica bibliográfica para o projeto de pesquisa SICPDS-FA/UEM e seu Laboratório de Pesquisa e Produção Sonora (LAPPSO-UEM) ). In: XVIII EAIC - Encontro Anual de Iniciação Científica (Paraná), 2009, Londrina-PR. ANAIS DO XVIII EAIC. Londrina-PR: XVIII EAIC, 2009.
OLIVEIRA, C.A. ; BITTENCOURT, M.A. Comparative analysis of the historical principles of voice leading (Análise comparativa dos princípios históricos de condução de vozes). In: XVIII EAIC - Encontro Anual de Iniciação Científica (Paraná), 2009, Londrina-PR. ANAIS DO XVIII EAIC. Londrina-PR : XVIII EAIC, 2009.
BONDEZAN, E. ; BITTENCOURT, M.A. Just and Pythagorean intonation in the renaissance music treatises and their use and interpretation in choir music (A afinação justa e pitagórica nos tratados do período renascentista e seu uso e interpretação na música coral). In: XVIII EAIC - Encontro Anual de Iniciação Científica (Paraná), 2009, Londrina-PR. ANAIS DO XVIII EAIC. Londrina-PR : XVIII EAIC, 2009.